Wednesday, September 30, 2009

RIGHT TO READ FESTIVAL – Rumah Anak Teater Bagi Bengkel




Siapa kata Rumah Anak Teater (RAT) bikin teater sahaja? RAT juga dengan tenaga produksi dalam pelbagai bidang akan mengadakan bengkel dalam persembahan teater. Dengan pengalaman yang mereka junjung, mereka akan mendidik orang awam dalam persembahan teater.

Tenaga yang telah diperuntukkan untuk bengkel ini ialah Fared Ayam, Khairunazwan Rodzy, Yusman Mokhtar dan Khairil Ridzuan (K’N).

Di akhir bengkel ini, peserta akan membuat persembahan cara percuma kepada orang awam. Namun, bagi mereka yang berminat, mereka mestilah mempunyai asas dalam persembahan teater dan pelajar-pelajar seni persembahan, sekurang-kurangnya pernah menyertai kelab teater di sekolah. Bengkel ini adalah sebahagian daripada Mini Arts Fest yang dianjurkan oleh Sisters In Islam dan Centre For Independent Journalism. Projek ini dipanggil PAGE@STAGE. Ia diadakan pada 10 – 11 Oktober 2009 jam 11 pagi.

Festival yang digelar “Right To Read Festival”, idea-idea gala dalam mempromosikan pemikiran independen dijalankan atas kebebasan berkespressi dan hak untuk mendapat maklumat.

Buku menjadi kunci dalam kebebasan berkespressi. Buku boleh member pengisian kepada minda, membersihkan jiwa serta menggalakkan perubahan positif di dalam individu dan masyarakat. Hidup tanpa buku seperti hidup di dunia tanpa udara. Justeru, kita tidak boleh hidup tanpa buku. Tindakan mengharamkan buku seolah-olah seperti mengharamkan udara. Di antara 1971 dan 2009, kerajaan Malaysia telah mengharamkan lebih 1,500 buku.

Sekiranya berminat, sila hubungi Syue at 03-7785 6121.

Maklumat lanjut klik di sini.

No comments:

Post a Comment