Monday, February 27, 2012

ACT OF VALOR: Papar Jihad, Kenang Peristiwa 911



Peristiwa gelita 911 yang berlaku beberapa tahun lalu tidak dapat dilupakan oleh rakyat Amerika Syarikat. Isu keganasan dan terrorisme tiba-tiba menjadi buah mulut seluruh dunia dan tidak semena-mena masyarakat Muslim menjadi mangsa pada ketika itu.
Menyaksikan filem ACT OF VALOR mengimbau kembali kekuatan dan semangat yang ditonjol oleh pejuang tersebut tetapi dalam keadaan negatif.
Filem ini berkisarkan tentang campuran dalam kehidupan sebenar seorang wira dan ianya merupakan pembikinan filem yang asli. Menampilkan keberanian sebenar setiap bintang Tentera Laut SEAL. Filem ini di ilhamkan oleh peristiwa-peristiwa yang benar berlaku. Menggabungkan petempuran yang menakjubkan.
Tidak banyak produksi filem yang berani melakukan apa yang Mike McCoy dan Scott Waugh selaku Pengarah filem ini lakukan.

Melakukan kerja gila dengan tidak menggunakan pelakon yang dikenali,dan memilih untuk menggunakan para tentera sebenar untuk beraksi. Keberanian ACT OF VALOR dengan melakukan kerja gila ini menampilkan suatu perbezaan dan mereka tampak tegas memegang pada tema “Hanya yang berani akan lakukan.”

Antara kerja gila lain yang produksi belakang tabir lakukan adalah dengan menggunakan latihan ketenteraan yang sebenar, termasuklah menampilkan peluru yang sebenar. Kesemuanya dilakukan adalah untuk mendapatkan emosi dan nilai yang tepat sewaktu penggambaran dijalankan.


Terdapat jurang perbezaan antara filem kita dan filem mereka. Kita di Malaysia belum tentu berani melakukan kerja gila seperti mereka. Mereka tidak takut pada kerugian kerana mereka menjual sebuah cerita benar .

“Semua aksi tembakan yang kelihatan telah dilakukan dalam latihan,jadi kami telah selamat dari segi kewangan kerana tiada cukai akan dikenakan dalam pembikinannya.” Kata Tuan Pengarah McCoy.

Tambahnya lagi, “Kami membentangkan jalan cerita, dan kami mempunyai arkitek untuk melukis plan tempat penggambaran dan kami akan tuliskan kedudukan kamera pada plan tersebut.”

Roselyn Sanchez yang memegang watak Agent Morales turut pernah membintangi filem box office The Game Plan disisi Dwayne “The Rock” Johnson. Pernah menjadi ejen penyamaran Perkhidmatan Rahsia (Isabella Molina) filem blockbuster Rush Hour 2, bersama Chris Tucker dan Jackie Chan. Untuk watak ini beliau dicalonkan untuk Anugerah ALMA selaku Pelakon Terbaik.

Perbuatan ACT OF VALOR yang berani ini mengambil masa empat tahun dari 2008 hingga 2012 dengan pembiayaan yang datang dari pelabur individu yang tidak mahu didedahkan identitinya dan dari Bandito Brothers sendiri. “Kami tidak mampu mengekalkan harga rendah , kerana banyak aset yang diperlukan untuk pembikinan filem ini, seperti bahagian pembangunan kreatif,penggambaran, waktu penyuntingan dan kesan-kesan visual telah dilakukan dengan menggunakan kemudahan yang tersedia di Bandito Brothers.”kata McCoy.

Bandito Brothers merupakan sebuah produksi yang beroperasi di Los Angeles. Sebelum ACT OF VALOR, mereka sebenarnya pernah menghasil sebuah dokumentari pendek tentang pejuangan Tentera Laut Amerika Syarikat.

“Kami mengambil masa tujuh minit untuk setiap tentera yang beraksi tersebut.” Kata Max Leitman selaku salah seorang rakan kongsi di Bandito Brothers dan selaku penerbit eksekutif ART OF VALOR.

“Selepas mengenali mereka dan melihat perjuangan mereka, dari situ kami diilhamkan untuk membuat sesuatu yang lebih berani dan besar dari ini.” Tambahnya lagi.

Beraninya produksi ini makin terserlah apabila tiba di lokasi penggambaran,selain dari menggunakan pasukan dan krew yang memang ada mereka akan menggunakan orang awam untuk beraksi sekali. Ianya merupakan salah satu cara untuk mengurangkan perbelanjaan produksi dan juga menampakkan sesuatu yang lebih realiti.

“Di Mexico, kami menggunakan ramai orang Bandar dari satu sempadan untuk beberapa babak yang dijalankan disitu,” kata McCoy. “Sebab itulah bila menonton ART OF VALOR, kita dapat rasakan kejahatan sebenar mereka. Ramai orang berfikir kita sengaja mencari jalan mudah dan ingin mengurangkan perbelanjaan tetapi sebenarnya memang kami inginkan sesuatu yang lain.” Ulasnya lagi.

Kutipan yang diperolehi daripada Act of Valor merupakan yang tertinggi dikutip pada hujung minggu lalu di Amerika Syarikat. Pengedarnya, Relativity Media telah membuka sebanyak on 3,039 panggung dan berjaya mengutip pada minggu pertama secara kasar USD 9,050,000 (Jumaat) dan USD 9,480,000 (Sabtu). Mereka menjangkakan hasil kutipan Ahad lepas sebtinggi USD 6,170,000. Secara keseluruhan, filem ini telah mengumpul lebih USD 20 juta pada tiga hari tayangan.
ART OF VALOR yang telah pun berada di pawagam sejak 23 Februari 2012 boleh ditonton klip trailer-nya di http://www.youtube.com/watch?v=oJm16nUinkM&feature=relmfu

No comments:

Post a Comment