Monday, February 27, 2012

Pementasan Perdana Asia Boom di Kuala Lumpur


The Kuala Lumpur Performing Arts Centre dengan bangganya akan mementaskan sebuah naskah Inggeris berjudul “Boom” pada 7 hingga 26 Februari, 2012 yang baru lalu.

“Boom” merupakan sebuah naskah romantik yang amatlah lucu, kesesatan yang mana akhirnya berharap pada seorang ahli biologi muda yang kononnya telah bersedia untuk dunia berakhir. Ia diarahkan oleh David Lim, seorang pengarah yang tidak asing lagi di kalangan penggiat teater Inggeris tanahair.

Pementasan ini mengisahkan Jules (lakonan Jon Chew), ahli lelaki biologi marin dan Jo (lakonan Sharon Lam), seorang pelajar wanita kewartawanan bertemu di dalam makmal biologi bawah tanah untuk pertemuan kasual erotik. Walau bagaimanapun, tiada apa-apa kasual yang berlaku petang ini.

Pengarah “Boom”, David Lim berkata, "Saya suka bermain dengan perkara yang menyeronokkan. Dan boom bukan sahaja menyeronokkan tetapi ia secara literal meniup fikiran saya apabila saya membaca. Saya tidak pernah suka membaca apa-apa seperti itu sebelum ini. Dengan watak-watak comel, dialog yang bernas dan cerita lucu, bahan-bahan ini sahaja akan mencukupi, tetapi dibawah satu pementasan terletak satu penerokaan isu-isu besar di dalam novel - Yang asas kepada kita secara kolektif sebagai manusia - kehidupan dan kematian kita, dan nasib yang kami ingin kongsikan bersama. "

David Lim telah bekerja dalam pelbagai jawatan dengan syarikat-syarikat teater seperti klpac, The Actors Studio Malaysia, PJLA, Dramalab, Gardner dan Wife, dan Annexe Galary. Kredit Mengarah termasuk God of Carnage (PJLA), Cock (klpac), Dancing at Lughnasa (The Actors Studio Malaysia), Alfian Sa’at’s Family Outing (The Annexe Gallery), This Cannot, That Cannot (klpac), Toast! (AROMA and Dramalab), Gadis Jalan Burmah (Dramalab), Sightings and High Tide (Victorian Theatre Company) dan Butterflies are Free (The Actors Studio Malaysia).

Komedi “Boom” terletak di makmal bawah tanah di kampus universiti di mana Jules telah mengkaji corak tidur ikan dalam usaha untuk menentukan bilakah dunia akan berakhir, yang beliau meramalkan akan berlaku petang itu .

Boom telah ditayangkan di Nova Seni di New York City pada bulan Mac 2008 dan diarahkan oleh Alex Timbers. Pengeluaran berikutnya termasuk feniks Mammoth Theatre di Washington DC, Seattle Repertory di Seattle, WA, dan Cleveland Awam Theatre di Cleveland, OH, semua yang berlaku dalam bulan November 2008.

Pengarang drama, Peter Sinn Nachtrieb, seorang pelakon dan penulis, adalah seorang pemastautin di Mission, San Francisco. Beliau berkelulusan dengan dua pengkhususan utama dalam subjek Biologi dan teater dari Universiti Brown di mana percikan untuk penulisan pentas bermula. Beliau kemudian memperoleh MFA dalam Penulisan Kreatif dari Negeri di San Francisco. Peter juga menikmati apabila bekerja dengan filem-filem bebas, dan mencari Nachtrieb dalam talian yang lain.



Boom juga tuirut memaparkan BB Ostella Adams yang memegang watak Barbara.

Pelakon utama, Jon Chew mendapat pendidikan di Institut Seni Dramatik yang terkenal di Australia (dalam kerjasama dengan Astro). Sejak itu, beliau telah terlibat dalam EMP's Stage Therapy, mengambil bahagian dalam Teater Short&Sweet Malaysia 2009 di mana beliau memenangi Pelakon Baru Terbaik (Lelaki) - dan turut membintangi dalam Cock, Birdy, the musical The Last Five Years, dan Klue, Doh !! Beliau juga adalah editor bersekutu untuk Esquire Malaysia.



No comments:

Post a Comment