Friday, January 22, 2010

Pementasan Teater TANDA: Pelakon


BETO KUSYAIRY

Mula terlibat secara tidak langsung dalam dunia penerbitan TV & filem sejak tahun 1997. Mempunyai sedikit ilmu dalam beberapa seni bela diri telah mendorong dirinya menjadi pelakon lagak ngeri untuk filem-filem iaitu Bilut & Cicakman khusus kepada babak-babak yang melibatkan pertarungan. 2003 adalah permulaan bagi dirinya sebagai pelakon sepenuh masa. Pernah ditawarkan beberapa kali oleh Erma Fatima untuk melibatkan diri dibawah teater pengarahan beliau tapi terpaksa menolak atas dasar kesukaran untuk memberikan komitmen. Tanda merupakan penglibatan kali pertama dirinya sebagai pelakon.

Antara filem lakonannya ialah Syaitan (Bade Azmi) dan Kami The Movie (Fizi & Fendi)

DRAMA/TELE:
Apa Dosaku:Sybil Kartigasu (Bernard Chauly)
Lembing & Layang:Senoi Praaq (Wan Hasliza)
10 (Sepuluh):Mokhtar Dahari (Manesh Nesaratnam)
Warkah Terakhir:Rosli Dhoby (Wan Hasliza)
Kekasihku Seru (Kabir Bhatia)
Lima (Wan Hasliza)
Bilik No 13-Season 2 (Anwardi Jamil)
6 Sharifah (Wan Hasliza)
Rel Waktu (Zulkiflie M. Osman)
Mencari Nurkhadijah (Erma Fatima)
Ibu Mak Mama Mummy Ummi (Emi Sufian@Pian Skru)
Pasukan Gerak Cepat-PGC (Haris Fadzillah)
Lorong Neraka@Tersasar Di Jalanmu (Erma Fatima)

Ini sumbangan pertama Beto bersama Rumah Anak Teater.



Kau ni dah muncul kat tv sana-sini. Kenapa susah-susah nak berlakon teater....lebih-lebih lagi yang independen macam Rumah Anak Teater?

Ahh..macam ni lah. Aku suka cabar diri & keupayaan aku sebab pada aku ia adalah satu bentuk terapi bagi aku mengatasi apa juga kelemahan aku. Keinginan untuk berada di pentas teater telah lama aku simpan tapi disebabkan aral-aral yang melintang, aku tangguhkan impian aku ni.
Kali ni aku ditawarkan oleh RAT, untuk turut serta dalam perjuangan mereka..TANDA. Aku tertarik dengan temanya. Manusia2 yang alpa dengan alam jauh sekali menghargainya. Dan inilah kerja aku..sebagai penyampai kepada masyarakat. Mudah-mudahan sedikit sebanyak dapat memberi 'tanda' di hati masing-masing tentang perlunya kita menghargai alam.
Dan inilah juga bentuk sokongan aku kepada RAT yang berjuang atas apa yang mereka percaya. Aku hormat & hargai..Syabas!

Keterangan lanjut mengenai pementasan ini, sila layari di sini.

1 comment:

Perro said...

go bang beto ga!! huhuhu

Post a Comment